söndag 10 maj 2009

Schlagerjippo

Snart är det så dags för Eurovision song contest, gissar jag. Det börjar i alla fall dyka upp mer och mer skriverier om spektaklet i tidningarna. Men nu förtiden räcker det ju inte med en tävling utan nu är det ju delfinaler och det ena med det andra, så det kanske bara är åttondelsfinal i görningen. Allt för att mjölka så mycket pengar som möjligt så klart.

Kan inte direkt påstå att jag är intresserad av jippot heller. Jag hörde för första gången Sveriges opera-bidrag för någon dag sedan. Inget utöver det vanliga förutom att det just var... opera. För övrigt så är nog det enda jag vet om melodifestivale
n att bröderna Herreys vann den svenska finalen 1984. Hur det kommer sig kan ni få fundera på.

När då sedan Sveriges bidrag kommit näst sist i tävlingen tittar alla besvikna och gnälliga svenskar fram ur sina vrår och skyller på att öststaterna har så många grannar som röstar på varandra. Men allvarligt, hur kan man på fullaste allvar tro att en musiktävling ska kunna skipa millimeter-rättvisa. Jaja, man kanske ska låta dem hållas om detta nu är så viktigt för dem.

Jag kan ju lika gärna skriva det här och nu att fel låt vinner finalen, så var det redan avklarat. För det är väl så det är varje år har jag en känsla av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar