tisdag 5 maj 2009

Journalistik på topp

Jag sitter och slösurfar lite på expressen.se, mest för att få mig ett gott skratt bland alla "fantastiska" nyheter. Jag trodde inte att jag kunde bli förvånad över korkade och missvisande rubriker längre, men ack så jag bedrog mig. Ser nyheten: "Gjorde slut" på Facebook - då föll maken i koma, klickar mig in på nyheten och får läsa att när mannen precis upptäckt "skillsmässan" ramlade han av sin MC och föll i koma.

Intressant tänker jag. Satt mannen alltså på sin MC och körde i full karriär samtidigt som han kollade sin facebook? Det låter ju helt otroligt så jag läser vidare. Självfallet är så inte fallet, ist ället förklarar näst sista meningen i artikeln att han egentligen ramlade av sin MC dagen efter han fått reda på nyheten. Incidenterna hade alltså inget med varandra att göra.


Är man verkligen så absurt driven att få folk att läsa nyheter att man börjat ljuga rätt upp och ner? Det är ju ändå starkt av expressen att lyckas förvrida en rubrik och en ingress så pass att den blir en helt ny fiktionell nyhet. Fantasin är det inget fel på, men man kanske borde anlita några journalister också.

Jag kanske inte borde vara förvånad när det gäller en skvallerblaska på nätet , men man kunde ju alltid hoppas att någon sorts journalistisk moral funnits kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar