onsdag 6 maj 2009

Internets vara eller icke vara

Det är skrämmande vad som håller på att hända. IPRED-lagar och allt vad de heter tar död på vår personliga integritet på internet och har dragit igång en häxprocess av sällan skådat slag där en hel ungdomsgeneration förföljs (fast att Reinfelt lovade att så aldrig skulle bli fallet). Det är oerhört skrämmande att läsa kommentar som: "jag har rent mjöl i påsen och inget att dölja så jag är för övervakning", skiter dessa personer med öppen toadörr också kan man undra.

Inte nog med detta. I EU-parlamentet, med Frankrike i spetsen, försöker man nu rösta igenom Telekompaketet som innebär att man ska kunna stänga av en internetanvändare utan någon som helst rättslig prövning. Även om det finns de som vill införa ett förslag att en rättslig prövning måste föregå ett avstängande så vill framförallt Frankrike att så inte ska vara fallet.

Vad jag inte förstå är hur Frankrike ens får vara med och bestämma över sådana här förslag. Frankrike har genom åren bevisat sin totala inkompetens vad det gäller internet och dess användning. Frankrike har länge legat efter resten av Europa när det gäller internetutveckling. Man försökte till och med att upprätta sitt eget "internet" som resten av världe
n skulle anpassa sig efter. Hur det gick kan vi nog alla räkna ut.

Så nu är alltså Frankrike i stöten igen och vill framföra ett förslag som i förlängningen betyder att man kan censurera internet och dess användare så som man behagar. Jag kanske inte borde skriva det här, vem vet jag kanske blir avstängd från internet pga. opassande åsikter?

2 kommentarer: